Back on track

Jag har inte skrivit på länge som säkert alla mina läsare har märkt. Jag har inte haft tid att varken fiska eller blogga på grund av skolavslutning, bal, träningar mm.

Nu när det blev bra väder i veckan så bestämde jag och min gode vän Ron att vi skulle åka ut på två hel-dagars fiske efter Gädda och Abborre och stanna på en Ö över natten. Vi bunkrade upp med mat och dricka så vi skulle klara oss utan problem och åkte till en gammal favorit plats 11 distans här ifrån.
Vi kom fram ca 15.00 och började fiska Abborre direkt. Efter första kvarten så hade det landats 6st borrar runt 400g och det kändes som en bra start på en bra dag.
Lite senare tog vi fram jerk-grejorna och satsade på lite gädda i solskenet, det blev inte många men dom starka sommar gäddorna gaskar verkligen upp sinnena för mig när jag behöver det som mest.
Vi fiskade fram till ca 22.30 utan avbrott förutom för middag.

Resultat dag 1: 5 gäddor och 10 abborrar.

Dag 2

Vi gick upp 07.30 och åkte direkt till 'abborre ön'. Jag kopplade på den 2.5" Relax jigg som hade levererat bäst under gårdagen och började kasta ut mot grynnan, och på andra kastet smackar de på! Jag känner rycken och tänker genast "j*vla skit, de är gädda". Jag pressar upp fisken närmare ytan och man ser längden på den pga av en sol reflex. "Japp, de är en gädda" säger Ron. Den dyker djupare och jag pressar upp den ännu en gång. Då såg vi ränderna!
Det är en abborre! Jag blir genast nervös och fingrarna börjar nästan skaka. Jag drar den till bergskanten och sliter upp den så snabbt som jag bara kan. "Puh"

Fightern på 1220g!

Dagens upplägg var ungefär som dagen innan. Abborre-frukost-gädda-lunch-gädda-middag-abborre/gädda-sova.
Vi hade så mycket mat så att vi bestämde oss att äta middag och stanna över natten, för att sedan åka hem vid 11 dagen efter.

Resultat dag 2: 7 gäddor och 8 abborrar.

Två dagar senare drog vi ut igen, med tanke på den halv sköna vinden som varit underdagen så prioriterades gädda.
Och gädda blev det! På ca 1,5-2 timmars fiske så landades 9 gäddor.
Inga stora, men det är grymt kul när dom är så vansinnigt pigga.
Jag lägger upp en bild på dagens finaste.
På båda resorna blev det totalt 21 gäddor och 18 abborrar för mig och min fiske kompanjon.
Mitt personliga resultat blev 12 gäddor och 12 abborrar.
Ha det bra! /Jepps

Mitt PB från förra sommaren!

Yes, såhär ser den ut. Mitt PB på 15,2kg. Jag blev så extremt besviken när jag såg bilderna efteråt. Man ser inte hur lång den är, man ser inte hur bred den är. På NÅGON bild. Den var ca 120cm lång, och den var så pass bred så att far min knappt nådde över nacken på den. Om ni förstår vad jag menar med det. Det ända som vi lyckades fånga var hur 'fet' den var med morsans risiga mobil kamera. Och en sak som gör det värre är att jag häver mig fram över fisken med bröstet. Alla andra 12-13+ ser enorma ut när dom hålls fram med raka armar en meter framför den lyckliga fångstmannen.
Men 15150g visade den digitala Samsung vågen.

Det var en tidig förmiddag och jag hade haft bra fiske hitils med 7 gäddor och en snittvikt på ca 3.5kg. Jag fiskade från en riktigt liten ö en bit ifrån där mina föräldrar hade lagt till med båten kvällen innan.  Med riklig växtlighet rakt fram, två stycken fri-liggande grynnor till höger och en djupkant till vänster så anser jag den platsen som optimal för gädd fiske.
Jag kastar ut över den branta djupkanten en gång till, låter betet sjunka i några sekunder och börjar sedan ta hem det.
Det är med varrierad hastighet som jag lyckats fånga dom tidigare gäddorna, så jag fortsätter med det. Efter några meter så gör jag ett långt vev-stopp, och börjar ta hem betet riktigt långsamt. Sen känner jag bara hur det tar stopp,tungt, riktigt tungt. Hon börjar genast sätta emot och jag känner hur extremt stark hon är. "Shit, shit,shit, shit" mummlar jag när jag ser virvlarna där ute. Efter några minuter av nervös fight så bestämmer hon sig för att göra en sista rusning, jag kände mig näst intill hjälplös. Jag visste knappt vad jag skulle göra när hon med all sin kraft drar bortåt. Tillslut ger hon upp och jag kan med darriga knän och händer dra in bjässen dom sista meterna utan något speciellt motstånd.

Var riktigt nöjd med mig själv efter den dagen då 12 gäddor hade landats, ett nytt PB och en hyfsat stor snitt storlek med flera runt 4-5kg.   Helt underbart~

Äntligen (?)

Hej igen! Jag har inte haft någon tid över till fiske den här veckan pga träningar. Men idag kom jag äntligen ut!
Dessvärre så var fisket bedrövligt efter den här fruktansvärt kalla juni veckan och endast två gäddor fick syna in sidan av båten.  Skickar med en bild på dagens största som togs på Birkans regular.

Det har gått trögt på senaste, dags att rycka upp sig!
Åker kanske ut imorn, helt beroende på vädret.