Blå himmel&Solsken

Från att ha blåst extremt hårt under 2-3 dagar så blev det helt vindstilla och klarblå himmel. Jag blev genast halvt av taggad till det planerade fiskepasset efter skolan, så vi väntade till klockan blev halv sju innan vi åkte ut.
När vi kom till fiskeplatsen så blev det precis som förväntat, sjukt segt! Första halvtimmen gick och det ända vi hade kontakt med var några abborrar som glatt simmade efter våra 15-20cm jerkbaits. Det ända som vi skulle lyckas fånga var en obehaglig solbränna kändes det som. Strax där på fick vi varsin gädda med ca 10 minuters mellanrum.
Vi flyttade oss vidare till en ganska grund vik där jag missade en på Buster's Shallowrunner. Gäddorna blir extremt skygga i solsken speciellt nu när mälarvattnet här omkring är lite klarare än vanligt.
När klockan var 22 så åkte vi till ett av våra gamla 'sommar ställen' och hamnade i en perfekt drift. Det kändes lite hopplöst i början, men när klockan var omkring halv elva så började de blåsa och då blev gäddorna genast piggare. Tre stycken blev det på driften iallafall, skickar med någon bild.

Största på 84cm och 3,1 kg
Det var Birkans Venom Mini-tail som leverade bäst idag ( igen.) Prisvärt bete helt klart.

Åker eventuellt ut en sväng ikväll också, ha det bra / Jepps

Here we go

Ända sedan sportfiske mässan var så har man ju sett fram emot våren och islossningen något enormt. Bara att få komma ut och prova dom nya grejerna skulle ju vara helt underbart!  I mitt fall så innebar det ett nytt BFT Stiff 6' och ett gäng nya beten.  Och när isen väl släppte så blev det succé. Det nya spöt var gudomligt skönt och dom nya dragen leverar fortfarande som dom ska!  Mitt tidiga vårfiske var lite halvdant pga att hitta fisken här i närheten inte var det lättaste, men när man väl hittade dom så kunde det smälla på ganska ordentligt.
Här är en bild på vårens största:

Jag lät jerken sjunka ungefär en halv meter, gjorde ett ryck, vev stopp i 3-4 sekunder, och började jerka så snabbt som det bara gick. Det var då den högg, mitt under hetts-loppet!
Gäddan var 96cm lång och vägde 6,1kg.

Annars har det inte varit några speciella vikter, några stycken runt 3-3,5 bara. Säg till om ni vill att jag lägger upp fler bilder!

Jag ska eventuellt ut imorn, beroende på vädret. Det har ju varit storm här dom senaste två dagarna. Men det är lovat bättre, vi får se hur det blir!  Rapporter kommer såklart efteråt. Skitfiske!

Presentation~

Jag heter Jesper Persson, är född 1993 och bor i Bålsta. Jag har varit tokig i fiske i stortsett hela mitt liv. Vi har ett 'landställe' nere i Västervik, det var där det började, jag följde med ut och tittade på när pappa och farfar fiskade efter gädda. Det såg så jäkla kul ut. Inom kort så blev det även dags för mig att börja spinnfiska, inget mer meta efter mört och små abborre.  Efter lite träning nere på bryggan med pappas spö så fick jag låna en haspel utrustning av farfar. Efter middagen samma dag så tog jag och pappa en tur ut med båten, vi hamnade i en vik med mycket växtlighet, och mycket sjögräs blev det. "Du måste börja veva fortare" sa pappa. Nästa kasst kände jag tyngden i spöt igen efter bara några sekunder. "Skit också! Sjögräs igen.." Sa jag till pappa. Jag lyfte upp spöt och började veva in, ungefär som ett försiktigt mothugg. Plötsligt bryts den lungna vattenytan i en explosion och en gädda hoppar upp. FISK! "Du har en gädda!" "Pappa,pappa, ta spöt!!" "Nejdu, dendär får du ta in själv" säger han och jag börjar veva som en tok. Helt underbart, med koncentrationen på topp så börjar gäddan närma sig båtkanten, där pappa tar den över nacken och lyfter upp den. Synd att jag inte hittar kortet på när jag håller gäddan, där kan vi snacka riktig fångst glädje!
 Ja.. På den vägen är det. Ända sen dess ( ca 10-11 år sedan ) har jag älskat fiske speciellt efter gädda. Det finns inget bättre! Tiden gick och jag blev mer och mer insatt i fisket i sig, det var inte bara att kassta ut och veva in längre.

Det var väl ungefär 5 år sedan nu som jag började läsa riktigt mycket om bästa förhållanden, vart man hittar fisken beroende på vind och väder osv. Då fick man sig ju en tankeställare. Fram tills dess så hade man ju varit en riktig sk 'Svensson' fiskare som gav sig ut mitt på dagen i det starkaste solsken och 0-1 m/s. "Varför får inte vi någon stor gädda?" Vem kunde trott att väder och vind spelade roll då? Snacka om att jag hade haft fel. Nytänkande och oroliga föräldrar lämnade man bakom sig varje gång man drog ut med kompisen i den starka vinden.
 Det blev något mindre behagligt att vara ute på sjön, men fångsten blev dubbelt så stor!

För ungefär 3år sedan så stötte jag på Jerkbaits! Det såg speciellt och utmanande ut, och extremt lockande blev det med allt det possitiva som stod om det, och alla stora gäddor som hade tagits på jerk. Så efter ännu mer läsande och någon fiske film senare så var det dags. Jag började lite lätt med att införskaffa en väldigt simpel multi-rulle med flätlina och en Busterjerk, fick med en Pikeattack på köpet. Multi-rullen satte jag på mitt haspelspö faktiskt. Det tog lite tid att lära sig tekniken, men när den väl kom så kom gäddorna också. Jag åkte ut med min kompis och mina föräldrar till en ö över helgen. Vi fiskade i 2 hel dagar i stortsett, kamma noll! Men med helt nya fiske vatten så det tog lite tid att 'hitta fisken'. Och när vi väl hittade den så ville den inte riktigt hugga ordentligt, missade 2st på popper bla.
När vi åkte hem halv sura över det bedrövliga fisket så tänkte vi att vi bara ska testa på ett sista ställe innan vi åker in. En ö precis utanför där båten ligger. Jag siktar mot en sten som sticker upp ur vattnet lite längre bort när jag drar iväg första kasstet. Börjar spänna upp linan inför den fortfarande osäkra jerktekniken. 1 2 3, 1, 1 2, och där smackar de på!! Jag känner hur det bara suger tag i grejorna. Kul ! Den här är fin, den här är fin! Utbrister jag i adrenalinet. Några minuter senare kommer den upp från djupet, utmattad. Vilken bjässe, riktigt fin. Jag säger åt min kompis att ta spöt medans jag böjer mej ner och tar ett stadigt gäl-locks-grepp och lyfter ombord den. Med skakiga händer och darrig röst så säger jag bara: Fyfan va skönt! Ja, ni vet väl förmodligen hur det är.
Fisken var 103cm lång och vägde 6.4kg och var där med nytt PB och min första 'stor' gädda.

Med tiden så blev det mer jerk utrustning, köpte många fler jerkar. Ett första jerkspö från Jaxon. Min multi-rulle tog mig genom den sommaren med nöd och näppe kan man väl säga. Så en ny Ambassadeur 5601 JB blev det i julklapp.

Vår och sommar kom och nu sitter jerktekniken perfekt med dom allra flesta jerk-betena som finns. Jerk är i mina ögon en teknik som är överlägsen wobbler, jigg, skeddrag mm på 9/10 fiskepass på gädda. När jag började med det så gav det nästan direkt mer och betydligt större fisk. Jag tycker det också är roligare för att det är jag själv som fångat fisken med hjälp av min egen teknik. Och som sagt var, så tar man större gäddor. Jag var 12år när jag fick min första 'stor' gädda på 6,4kg. Nu är jag snart 16år och har ett PB på 15.2kg..

Det var lite gott och blandat om mig och min självbiografi. Mer om fisket som varit under våren 2009 kommer upp snart.
Peace out

Välkommen till min nya blogg!